متقاضیان گرامی می توانند جهت اطلاع از شرایط پذیرش دانش آموزان مستعد در طرح شهاب، اجرای این طرح در منطقه مورد نظرتان و دریافت چک لیست طرح شهاب، فرم ها و صورتجلسات طرح شهاب از طریق تلفن ثابت ۱۶۱۱ ۹۰۷ ۹۰۹ با کارشناسان تماس حاصل فرمایید.
تاریخ و زمان برگزاری آزمون دکتری وزارت بهداشت سال 97 که ثبت نام آن در بهمن ماه و اسفند ماه انجام شد. در دو روز متوالی در اردیبهشت ماه خواهد بود. در این مقاله در رابطه با زمان برگزاری آزمون دکتری وزارت بهداشت، نحوه برگزاری آزمون دکتری وزرات بهداشت، منابع آزمون وزرات بهداشت و دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته آزمون وزرات بهداشت مطالعه خواهید نمود. داوطلبانی که از ثبت نام آزمون دکتری جامانده اند می توانند برای اطلاع از زمان تمدید مهلت ثبت نام آزمون دکتری روی همین لینک آبی کلیک نمایند. برای اطلاع از شرایط ثبت نام آزمون دکتری 97 و
منابع و ضرایب آزمون دکتری 97 کلیک نمایید.
داوطلبان آزمون دکتری وزارت بهداشت می توانند برای کسب اطلاعات در رابطه با منابع آزمون دکتری وزارت بهداشت و نحوه برگزاری آزمون دکتری وزارت بهداشت از طریق تلفن ثابت 9099071611 با کارشناسان تماس حاصل فرمایند.
زمان برگزاری آزمون دکتری ph.D وزارت بهداشت 97 مطابق جدول زیر می باشد:
زمان برگزاری آزمون دکتری وزرات بهداشت | 5شنبه | 96/02/21 |
زمان برگزاری آزمون دکتری وزرات بهداشت | جمعه | 96/02/20 |
داوطلبانی که در آزمون دکتری ph.D وزارت بهداشت ثبت نام نموده اند و در آزمون دکتری وزارت بهداشت مجاز به انتخاب رشته شوند، لازم است دفترچه انتخاب رشته دکتری وزرات بهداشت 97 را به دقت مطالعه نمایند برای دانلود دفترچه و فرم انتخاب رشته دکتری وزرات بهداشت می توانید روی لینک زیر کلیک نمایید.
در رابطه با نحوه برگزاری آزمون دکتری ph.D وزارت بهداشت مطابق با آخرین اطلاعیه مربوط به سال 97 از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مواد آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی 97 به این صورت می باشد که آزمون های کتبی به سبک G.R.E موضوعی که مخفف Graduate Record Examinations می باشد، برگزار گردد. به همین جهت دبیرخانه های علوم پایه، بهداشت و تخصصی ، داروسازی و دندانپزشکی سوالات آزمون ها را بر این اساس تدوین نموده اند که بعد از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دوره های تحصیلات تکمیلی اعلام رسمی می شود. داوطلبانی که مورد پذیرش قرار می گیرند و با رسیدن به حد نصاب معین از سوی یکی از موسسات، سازمان ها و یا دانشگاه های علوم پزشکی، برای مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 97 دعوت خواهند شد و نتایج نهایی خود را که از مجموع نمره کتبی آزمون دکتری علوم پزشکی و نتیجه مصاحبه برآورد می شود.
منابع آزمون دکتری وزارت بهداشت به شرح زیر می باشد:
1- دروس تخصصی برای رشته های مختلف با ضرایب معین
2- درس استعداد تحصیلی شامل 30 سوال برای همه رشته ها با ضریب یک می باشد. (نمونه سوالات درس استعداد تحصیلی آزمون دکتری وزرات بهداشت) را از طریق همین سایت دانلود نمایید.
برای دفترچه آزمون دکتری وزرات بهداشت 97 / فرم انتخاب رشته آزمون دکتری وزارت بهداشت 97می توانید روی لینک های زیر کلیک نمایید.
دانلود دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری وزرات بهداشت 97 (این لینک آواخر خرداد 97 فعال می شود)
دانلود فرم انتخاب رشته آزمون دکتری وزارت بهداشت 97 (این لینک آواخر خرداد 97 فعال می شود)
دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری وزارت بهداشت 97
توجه داشته باشید که مدارک ثبت نام در آزمون دکتری برای هر رشته متفاوت می باشد برای اطلاع ازمدارک ثبت نام آزمون دکتری 97 می توانید روی همین لینک کلیک نمایید.
داوطلبان آزمون دکتری وزارت بهداشت می توانند برای کسب اطلاعات در رابطه با منابع آزمون دکتری وزارت بهداشت و نحوه برگزاری آزمون دکتری وزارت بهداشت از طریق تلفن ثابت 9099071611 با کارشناسان تماس حاصل فرمایند.
منبع : تاریخ و زمان برگزاری آزمون دکتری وزارت بهداشت 97
مظالب مرتبط:
در این مقاله منابع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته وزارت بهداشت / رشته های گروه پزشکی 97-98 را پیرو فایل منتشر شده از مرکز سنجش آموزش پزشکی، در اختیار داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد وزرات بهداشت قرار خواهیم داد.
برای رفع هرگونه ابهام و سوال در رابطه با آزمون ارشد وزارت بهداشت 97-98 می توانید از طریق تلفن ثابت با شماره 9099071611 تماس بگیرید.
داوطلبان گرامی می توانند از طریق لینک ذیل منابع آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت / رشته های گروه پزشکی را دانلود نمایند. متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد وزارت بهداشت/ رشته های پزشکی می توانند جهت رفع هرگونه سوال و ابهام در رابطه با منابع آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت با کارشناسان صدای مشاوران تماس حاصل فرمایند.
دانلود منابع ارشد وزارت بهداشت 97-98
لیست منابعی که از طریق لینک بالا دانلود نموده اید به منظور راهنمایی و هدایت داوطلبان برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد، از طریق مرکز سنجش آموزش پزشکی فراهم گردیده است.
نکته بسیار مهم:
توجه داشته باشید، منابع ذکر شده در لیست به معنی انحصار و محدودیت آزمون نمی باشد و داوطلبان برای قبولی در این آزمون بایستی مطالعات گسترده و متنوعی در زمینه مربوط داشته باشند و تسط کافی بر موضوع آزمون داشته باشند، این موضوع باعث نگرانی داوطلبان آزمون ارشد وزارت بهداشت/ رشته های پزشکی گردیده است، کارشناسان صدای مشاوران برای رفع این نگرانی راهنمای داوطلبان می باشند پس می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سایر منابع با کارشناسانصدای مشاوران تماس حاصل فرمایند.
توصیه ما به داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت این است که حتما مقالات مربوط بهزمان برگزاری آزمون ارشد وزارت بهداشت 97 و دانلود دفترچه ثبت نام ارشد وزارت بهداشت 97 را مطالعه نمایند.
برای رفع هرگونه ابهام و سوال در رابطه با آزمون ارشد وزارت بهداشت 97-98 می توانید از طریق تلفن ثابت با شماره 9099071611 تماس بگیرید.
منبع : منابع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته وزارت بهداشت / رشته های گروه پزشکی 97-98
مطالب مرتبط:
زمان تمدید مهلت ثبت نام دکتری 97| ویرایش اطلاعات ثبت نام آزمون دکتری 97 اعلام شد. داوطلبان شرکت در آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی 97 توجه داشته باشند که می توانند از در زمان تمدید مهلت ثبت نام دکتری 97 که در روز شنبه 96/12/26 تا پایان وقت اداری روز یکشنبه 96/12/27 می باشد، جهت ویرایش فرم ثبت نام و تکمیل مدارک ثبت نام دکتری 97 اقدام نمایند.
زمان تمدید مهلت ثبت نام دکتری 97 و ویرایش اطلاعات ثبت نام آزمون دکتری 97 به شرح ذیل اعلام شد.
داوطلبان آزمون دکتری 97 توجه داشته باشند که تنها یک روز فرصت دارند تا برای ثبت نام آزمون دکتری 97 و یا ویرایش اطلاعات و مدارک ثبت نام آزمون دکتری اقدام نمایند. داوطلبان می توانند از طریق تلفن ثابت 9099071611 با کارشناسان تماس حاصل فرمایند تا ثبت نام و ویرایش اطلاعات را برای آنها انجام دهند.
منبع : تمدید مهلت ثبت نام دکتری 97| ویرایش اطلاعات ثبت نام آزمون دکتری 97
مظالب مرتبط :
احتمالا اخیرا اصطلاح طرح شهاب را شنیده اید، در این مقاله توصیحات کامل و جامعی در رابطه باطرح شهاب ارائه خواهد شد. طرح شهاب مخفف (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) می باشد. طرحی برای شناسایی استعدادهای مختلف و متنوع دانش آموزان در مدارس می باشد. طرح شهاب طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در راستای تحول بنیادین آموزش و پرورش تهیه شده است. در سال گذشته این طرح در شش منطقه اجرایی شده است اما در سال تحصیلی 97-96مناطقی که این طرح در آنها اجرا می شود به 12 منطقه رسیده است. در شهر اصفهان هر شش ناحیه تحت پوشش این طرح قرار گرفته است و همچنین مناطق بنرود، شاهین شهر، شهررضا، کاشان وگلپایگان نیز ازجمله مناطقی در استان اصفهان هستند که طرح شهاب در سال تحصیلی جار ی در آنها در حال اجرا است. با توجه به اینکه بیشتر از هفتاد درصد از مدارس دوره ابتدایی تک معلمی هستند، این طرح در دوره ابتدایی توسط معلمان هر پایه انجام می شود که باعث شناخت دقیق معلم از دانش آموز خود خواهد شد و بدین ترتیب معلم هر پایه می تواند به خوبی قضاوت کند که دانش آموزانش چه استعداد هایی دارند. طرح شهاب طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است و با آموزشی که به معلمان داد شده چند سالی است در مدارس اجرا میشود؛ به این شکل که از پایه چهارم ابتدایی به صورت آزمایشی شروع شده، به پایه پنجم و ششم رسیده است و امسال نیز در پایه هفتم اجرا میشود. معلمان در این طرح دانشآموزان با استعدادهای برتر را شناسایی میکنند و با آموزش و تکالیف بیشتر آنها را راهنمایی میکنند تا زمینه رشد استعدادهای آنها را فراهم آورند و آنها را به برنامههای جنبی هدایت می نماید.
متقاضیان گرامی می توانند جهت اطلاع از شرایط پذیرش دانش آموزان مستعد در طرح شهاب، اجرای این طرح در منطقه مورد نظرتان و دریافت چک لیست طرح شهاب، فرم ها و صورتجلسات طرح شهاب از طریق تلفن ثابت ۱۶۱۱ ۹۰۷ ۹۰۹ با کارشناسان تماس حاصل فرمایید.
طرح شهاب جایگزین آزمون مدارس تیزهوشان است و یکی از راهکارهای آموزش و پرورش برای شناسایی استعدادهای برتر در مدارس استفاده از طرح شهاب است. به دلیل اینکه حذف یکباره آزمون مدارس تیزهوشان باعث نگرانی در خانوادههای دارای دانشآموزان مستعد شده است، هر زمان که مصوبه مربوط به حذف آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در پایه ششم ابتدایی از سوی رئیسجمهور ابلاغ شود، مقدمات کار برای شناسایی دانشآموزان تیزهوش از طرق دیگری غیر از آزمون آغاز میشود و یکی از این راهکارها، اجرای دقیق طرح شهاب است. در سه سال آینده، دیگر در دوره متوسطه اول مدرسه تیزهوشان نخواهیم داشت و بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، آزمون ورودی و مدارس تیزهوشان در پایه اول متوسطه حذف میشود؛ البته آزمون از امسال حذف شده و مدارس نیز با توجه به اینکه بخشی از دانشآموزان در آن در حال تحصیل هستند، طی سال آینده حذف خواهند شد. بر این اساس، با اجرای طرح شهاب، دانشآموزان برتر شناسایی و مورد حمایت قرار خواهند گرفت. شهاب، با جدیت زیاد در مدارس کشور در حال اجراست. درس خواندن دانش آموز در محیطی واقعی، پرهیز از برچسب زنی، توجه به استعداد و هوش سرشار دانشآموز به عنوان یک رزق تعهدآور و نه یک مزیت توقع آور و در نهایت توجه به ساحتهای مختلف استعدادهای افراد از اصول مهم این طرح ملی است.
نحوه اجرای طرح شهاب، بدین صورت است که معلم علاوه بر تدریس دروس آموزش هر پایه، فرم های شهاب مربوط به هر دانش آموز را از ابتدای سال تحصیلی تکمیل می نماید. برای این کار معلمان پایه های چهارم تا ششم دوره ابتدایی ضمن شرکت در دوره های ضمن خدمت که آموزش و پرورش هر ناحیه برگزا ر می کند، آموزش های لازم در این زمینه را دریافت می کند و اهداف طرح برای آنها تبیین خواهد شد. فرآیند اجرای طرح برای معلمان اضافه بر کار آموزشی آنهاست و مزدی در قبال آن دریافت نخواهند کرد. ممکن است مقاومت هایی برای انجام این کار وجود داشته باشدکه می توان از موانع اجرای این طرح می باشد. البته برنامه هایی با همکاری مرکز نخبگان، مرکز استعداد های درخشان وزارت آموزش و پرورش و معاونت آموزش ابتدایی می باشد و همکاران فعال در اجرای طرح از مشوق هایی بهره مند می شوند. اگر مدرس، اهداف طرح را برای معلمان به طور واضح و روشن،بیان ننماید ممکن است در منطقه ای روند اجرای طرح از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد و دبیران دقت لازم را در اجرای آن نداشته باشند که در این مورد سعی شده تا از مدیران یا معاونان مدارس برای اجرای این طرح کمک خواسته شود. در برخی مناطق کلاس ها پرجمعیت می باشند و کیفیت اجرای طرح شهاب و رسیدن به اهداف آن ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. اقدامات مورد نیاز برای فرایند هدایت دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی توسط آموزگار در کلاس شامل استفاده از روشهای متنوع، گروهی و تشویقی در تدریس، بازدیدهای علمی، آگاهیبخشی به والدین در زمینه استعدادهای شناساییشده، توجه عمومی به همه دانشآموزان و توجه نامحسوس و غیرمستقیم و به دور از هر گونه برچسبزنی به دانشآموز خاص و… است.
معلمان در این طرح دانشآموزان با استعدادهای برتر را شناسایی میکنند و با آموزش و تکالیف بیشتر، آنها را به جشنوارههای جابربنحیان و جوان خوارزمی سوق میدهند.
فرایند شناسایی برای دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی، دارای چند مرحله است. ابتدا مجریان طرح، شامل مدیران استانها، معلمان، مشاوران، معاونان و مدیران مدارس بر اساس متون علمی – آموزشی تدوینشده دورههای آموزشی مورد نیاز را میگذرانند. سپس بازبینههای (چکلیست) شناسایی استعدادها در هشت حوزه استعداد کلامی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی، اجتماعی، علومتجربی و فرهنگ دینی توسط معلمان آموزشدیده تکمیل و به مدیر مدرسه ارائه میشود و برای هدایت عمومی دانشآموزان و اولیای آنها مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد و گزارش تحلیلی آماری دقیقی از طرف مدرسه به اداره آموزش و پرورش شهرستان ارسال میشود. همچنین همه مستندات در پرونده سوابق تحصیلی فرد به صورت منظم بایگانی خواهد شد.
هدف از اجرا و تصویب طرح شهاب، شناسایی و هدایت آموزشی، تربیتی و معنوی مستعدان از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه با سازوکار مناسب است تا هویت دینی و ملی افراد تقویت شده و احساس مسئولیت نسبت به ایفای نقش سازنده در کشور برای آنان حاصل گردد. هیچ کارشناسی تائید نمی کند که آزمون تنها مرجع انتخاب دانش آموزان با استعداد است بلکه استعداد باید در طی یک فرایند خود را بروز دهد و در طرح شهاب به این شرایط توجه شده است. با توجه به تغییرات طبیعی ناشی از رشد شخصیت، استعدادها و تواناییهای کودکان و اجرای کنونی طرح برای پایه چهارم ابتدایی، هدف اصلی این اجرا، شناسایی حوزههای استعدادی دانشآموزان این پایه تحصیلی و همچنین هدایت لحاظشده به صورت عمومی و برای همه آنهاست. برای دستیابی به این هدف، نباید هیچگونه جداسازی در کلاس درس و امتیاز مادی و تحصیلی ویژهای برای هیچیک از آنها صورت گیرد.
اهداف این طرح در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده و هدفگذاری شده است و انتظار می رود سازمان تالیف و تدوین کتب درسی نیز محتوای کتب آموزشی را بر اساس اهداف این طرح تنظیم نماید. پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان که پیش از تاسیس بنیاد ملی نخبگان، دانشآموز دارای استعداد برتر، تنها به فرد موفق در رقابتهای تحصیلی گفته میشد که بتواند به مراکز خاص مانند مدارس تیزهوشان راه یابد که این نوع نگرش، منجر به ایجاد محدودیت برای عموم دانشآموزان میشد. مطابق با سیاستهای نوین اتخاذشده در بنیاد ملی نخبگان، دانشآموز دارای استعداد برتر، صرفا فرد درسخوان و باهوش نیست، بلکه دانشآموزی است که توانایی برجستهای در حوزههای مختلف استعدادی از خود بروز دهد و از خلاقیت و پشتکار نیز بهرهمند باشد. شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب) که از طرح شناسایی مستعدان در عرصه آموزش عمومی است، در تاریخ 96/11/25 مورد تصویب هیئت امنای بنیاد قرار گرفته است. شورای راهبری طرح شهاب نیز با مسئولیت راهبری و نظارت در بنیاد و «ستاد مرکزی اجرایی طرح شهاب» با مسئولیت اجراییسازی طرح در وزارت آموزش و پرورش تشکیل گردید.
طرح شهاب در مهر 97 به پایه هفتم میرسد. با موانع و مشکلات و ویژگیهای مثبت این طرح آشنا هستیم. در مصوبه شورای عالی نیز آمده آموزش و پرورش مکلف است منابع اعتباری طرح شهاب را فراهم کند که این اتفاق خواهد افتاد.
اقدامات مورد نیاز در سطح مدرسه براساس فراوانی استعدادهای شناساییشده است که شامل تشکیل کلاسهای فوقبرنامه و دعوت از صاحبنظران، فعالیتهای برونمدرسهای مانند ایجاد زمینه حضور دانشآموزان در بازدیدهای علمی، مسابقات و جشنوارهها، معرفی مراکز فعال، تهیه جزوات آموزشی و آموزش و توجیه خانوادهها می باشد. درباره تامین منابع مالی اجرای طرح شهاب در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورشباید بگوییم که این وزارتخانه مکلف است منابع اعتباری طرح شهاب را تامین و در اختیار قرار دهد. پیش نیارهای اجرای طرح شهاب برای سال آینده فراهم خواهد شد و کارگروهی در اینباره خواهیم داشت که از هفته آینده تشکیل خواهد شد و از اساتید مربوطه دعوت میکنیم و برنامههای خود را برای اجرای طرح شهاب در پایه هفتم خواهیم داشت و مواردی چون آموزش معلمان در نظر گرفته شده است.
شیوه نامه طرح شهاب، زیر نظر شورای راهبری طرح در بنیاد ملی نخبگان و به ریاست معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان و «ستاد مرکزی اجرایی طرح شهاب در وزارت آموزش و پرورش به ریاست رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، توسط ستادها و کارگروههای استانی، شهرستانی و آموزشگاهی اجرایی شود. ظرفیت پذیرش تفاوت های فردی، کشف و هدایت استعدادهای فطری و پاسخگویی به نیازها، علائق و رغبت دانش آموزان در راستای مصالح و چارچوب نظام معیار اسلامی از ظرفیت های این شیوه نامه و منطبق بر فصل سوم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح شده است. در رابطه با تاثیرات شیوه نامه طرح شهاب برای سال 97می توانید با تلفن ثابت کارشناسان که در همین مقاله درج گردیده است تماس حاصل فرمایید.
متقاضیان گرامی می توانند جهت اطلاع از شرایط پذیرش دانش آموزان مستعد در طرح شهاب، اجرای این طرح در منطقه مورد نظرتان و دریافت چک لیست طرح شهاب، شیوه نامه طرح شهاب، فرم ها و صورتجلسات طرح شهاب از طریق تلفن ثابت ۱۶۱۱ ۹۰۷ ۹۰۹ با کارشناسان تماس حاصل فرمایید.
منبع : طرح شهاب | طرح شهاب چیست ؟ جایگزین مدارس تیزهوشان
مطالب مرتبط :
احتمالا اخیرا اصطلاح طرح شهاب را شنیده اید، در این مقاله توصیحات کامل و جامعی در رابطه باطرح شهاب ارائه خواهد شد. طرح شهاب مخفف (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) می باشد. طرحی برای شناسایی استعدادهای مختلف و متنوع دانش آموزان در مدارس می باشد. طرح شهاب طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در راستای تحول بنیادین آموزش و پرورش تهیه شده است. در سال گذشته این طرح در شش منطقه اجرایی شده است اما در سال تحصیلی 97-96مناطقی که این طرح در آنها اجرا می شود به 12 منطقه رسیده است. در شهر اصفهان هر شش ناحیه تحت پوشش این طرح قرار گرفته است و همچنین مناطق بنرود، شاهین شهر، شهررضا، کاشان وگلپایگان نیز ازجمله مناطقی در استان اصفهان هستند که طرح شهاب در سال تحصیلی جار ی در آنها در حال اجرا است. با توجه به اینکه بیشتر از هفتاد درصد از مدارس دوره ابتدایی تک معلمی هستند، این طرح در دوره ابتدایی توسط معلمان هر پایه انجام می شود که باعث شناخت دقیق معلم از دانش آموز خود خواهد شد و بدین ترتیب معلم هر پایه می تواند به خوبی قضاوت کند که دانش آموزانش چه استعداد هایی دارند. طرح شهاب طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است و با آموزشی که به معلمان داد شده چند سالی است در مدارس اجرا میشود؛ به این شکل که از پایه چهارم ابتدایی به صورت آزمایشی شروع شده، به پایه پنجم و ششم رسیده است و امسال نیز در پایه هفتم اجرا میشود. معلمان در این طرح دانشآموزان با استعدادهای برتر را شناسایی میکنند و با آموزش و تکالیف بیشتر آنها را راهنمایی میکنند تا زمینه رشد استعدادهای آنها را فراهم آورند و آنها را به برنامههای جنبی هدایت می نماید.
متقاضیان گرامی می توانند جهت اطلاع از شرایط پذیرش دانش آموزان مستعد در طرح شهاب، اجرای این طرح در منطقه مورد نظرتان و دریافت چک لیست طرح شهاب، فرم ها و صورتجلسات طرح شهاب از طریق تلفن ثابت ۱۶۱۱ ۹۰۷ ۹۰۹ با کارشناسان تماس حاصل فرمایید.
طرح شهاب جایگزین آزمون مدارس تیزهوشان است و یکی از راهکارهای آموزش و پرورش برای شناسایی استعدادهای برتر در مدارس استفاده از طرح شهاب است. به دلیل اینکه حذف یکباره آزمون مدارس تیزهوشان باعث نگرانی در خانوادههای دارای دانشآموزان مستعد شده است، هر زمان که مصوبه مربوط به حذف آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در پایه ششم ابتدایی از سوی رئیسجمهور ابلاغ شود، مقدمات کار برای شناسایی دانشآموزان تیزهوش از طرق دیگری غیر از آزمون آغاز میشود و یکی از این راهکارها، اجرای دقیق طرح شهاب است. در سه سال آینده، دیگر در دوره متوسطه اول مدرسه تیزهوشان نخواهیم داشت و بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، آزمون ورودی و مدارس تیزهوشان در پایه اول متوسطه حذف میشود؛ البته آزمون از امسال حذف شده و مدارس نیز با توجه به اینکه بخشی از دانشآموزان در آن در حال تحصیل هستند، طی سال آینده حذف خواهند شد. بر این اساس، با اجرای طرح شهاب، دانشآموزان برتر شناسایی و مورد حمایت قرار خواهند گرفت. شهاب، با جدیت زیاد در مدارس کشور در حال اجراست. درس خواندن دانش آموز در محیطی واقعی، پرهیز از برچسب زنی، توجه به استعداد و هوش سرشار دانشآموز به عنوان یک رزق تعهدآور و نه یک مزیت توقع آور و در نهایت توجه به ساحتهای مختلف استعدادهای افراد از اصول مهم این طرح ملی است.
نحوه اجرای طرح شهاب، بدین صورت است که معلم علاوه بر تدریس دروس آموزش هر پایه، فرم های شهاب مربوط به هر دانش آموز را از ابتدای سال تحصیلی تکمیل می نماید. برای این کار معلمان پایه های چهارم تا ششم دوره ابتدایی ضمن شرکت در دوره های ضمن خدمت که آموزش و پرورش هر ناحیه برگزا ر می کند، آموزش های لازم در این زمینه را دریافت می کند و اهداف طرح برای آنها تبیین خواهد شد. فرآیند اجرای طرح برای معلمان اضافه بر کار آموزشی آنهاست و مزدی در قبال آن دریافت نخواهند کرد. ممکن است مقاومت هایی برای انجام این کار وجود داشته باشدکه می توان از موانع اجرای این طرح می باشد. البته برنامه هایی با همکاری مرکز نخبگان، مرکز استعداد های درخشان وزارت آموزش و پرورش و معاونت آموزش ابتدایی می باشد و همکاران فعال در اجرای طرح از مشوق هایی بهره مند می شوند. اگر مدرس، اهداف طرح را برای معلمان به طور واضح و روشن،بیان ننماید ممکن است در منطقه ای روند اجرای طرح از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد و دبیران دقت لازم را در اجرای آن نداشته باشند که در این مورد سعی شده تا از مدیران یا معاونان مدارس برای اجرای این طرح کمک خواسته شود. در برخی مناطق کلاس ها پرجمعیت می باشند و کیفیت اجرای طرح شهاب و رسیدن به اهداف آن ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. اقدامات مورد نیاز برای فرایند هدایت دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی توسط آموزگار در کلاس شامل استفاده از روشهای متنوع، گروهی و تشویقی در تدریس، بازدیدهای علمی، آگاهیبخشی به والدین در زمینه استعدادهای شناساییشده، توجه عمومی به همه دانشآموزان و توجه نامحسوس و غیرمستقیم و به دور از هر گونه برچسبزنی به دانشآموز خاص و… است.
معلمان در این طرح دانشآموزان با استعدادهای برتر را شناسایی میکنند و با آموزش و تکالیف بیشتر، آنها را به جشنوارههای جابربنحیان و جوان خوارزمی سوق میدهند.
فرایند شناسایی برای دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی، دارای چند مرحله است. ابتدا مجریان طرح، شامل مدیران استانها، معلمان، مشاوران، معاونان و مدیران مدارس بر اساس متون علمی – آموزشی تدوینشده دورههای آموزشی مورد نیاز را میگذرانند. سپس بازبینههای (چکلیست) شناسایی استعدادها در هشت حوزه استعداد کلامی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی، اجتماعی، علومتجربی و فرهنگ دینی توسط معلمان آموزشدیده تکمیل و به مدیر مدرسه ارائه میشود و برای هدایت عمومی دانشآموزان و اولیای آنها مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد و گزارش تحلیلی آماری دقیقی از طرف مدرسه به اداره آموزش و پرورش شهرستان ارسال میشود. همچنین همه مستندات در پرونده سوابق تحصیلی فرد به صورت منظم بایگانی خواهد شد.
هدف از اجرا و تصویب طرح شهاب، شناسایی و هدایت آموزشی، تربیتی و معنوی مستعدان از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه با سازوکار مناسب است تا هویت دینی و ملی افراد تقویت شده و احساس مسئولیت نسبت به ایفای نقش سازنده در کشور برای آنان حاصل گردد. هیچ کارشناسی تائید نمی کند که آزمون تنها مرجع انتخاب دانش آموزان با استعداد است بلکه استعداد باید در طی یک فرایند خود را بروز دهد و در طرح شهاب به این شرایط توجه شده است. با توجه به تغییرات طبیعی ناشی از رشد شخصیت، استعدادها و تواناییهای کودکان و اجرای کنونی طرح برای پایه چهارم ابتدایی، هدف اصلی این اجرا، شناسایی حوزههای استعدادی دانشآموزان این پایه تحصیلی و همچنین هدایت لحاظشده به صورت عمومی و برای همه آنهاست. برای دستیابی به این هدف، نباید هیچگونه جداسازی در کلاس درس و امتیاز مادی و تحصیلی ویژهای برای هیچیک از آنها صورت گیرد.
اهداف این طرح در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده و هدفگذاری شده است و انتظار می رود سازمان تالیف و تدوین کتب درسی نیز محتوای کتب آموزشی را بر اساس اهداف این طرح تنظیم نماید. پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان که پیش از تاسیس بنیاد ملی نخبگان، دانشآموز دارای استعداد برتر، تنها به فرد موفق در رقابتهای تحصیلی گفته میشد که بتواند به مراکز خاص مانند مدارس تیزهوشان راه یابد که این نوع نگرش، منجر به ایجاد محدودیت برای عموم دانشآموزان میشد. مطابق با سیاستهای نوین اتخاذشده در بنیاد ملی نخبگان، دانشآموز دارای استعداد برتر، صرفا فرد درسخوان و باهوش نیست، بلکه دانشآموزی است که توانایی برجستهای در حوزههای مختلف استعدادی از خود بروز دهد و از خلاقیت و پشتکار نیز بهرهمند باشد. شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب) که از طرح شناسایی مستعدان در عرصه آموزش عمومی است، در تاریخ 96/11/25 مورد تصویب هیئت امنای بنیاد قرار گرفته است. شورای راهبری طرح شهاب نیز با مسئولیت راهبری و نظارت در بنیاد و «ستاد مرکزی اجرایی طرح شهاب» با مسئولیت اجراییسازی طرح در وزارت آموزش و پرورش تشکیل گردید.
طرح شهاب در مهر 97 به پایه هفتم میرسد. با موانع و مشکلات و ویژگیهای مثبت این طرح آشنا هستیم. در مصوبه شورای عالی نیز آمده آموزش و پرورش مکلف است منابع اعتباری طرح شهاب را فراهم کند که این اتفاق خواهد افتاد.
اقدامات مورد نیاز در سطح مدرسه براساس فراوانی استعدادهای شناساییشده است که شامل تشکیل کلاسهای فوقبرنامه و دعوت از صاحبنظران، فعالیتهای برونمدرسهای مانند ایجاد زمینه حضور دانشآموزان در بازدیدهای علمی، مسابقات و جشنوارهها، معرفی مراکز فعال، تهیه جزوات آموزشی و آموزش و توجیه خانوادهها می باشد. درباره تامین منابع مالی اجرای طرح شهاب در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورشباید بگوییم که این وزارتخانه مکلف است منابع اعتباری طرح شهاب را تامین و در اختیار قرار دهد. پیش نیارهای اجرای طرح شهاب برای سال آینده فراهم خواهد شد و کارگروهی در اینباره خواهیم داشت که از هفته آینده تشکیل خواهد شد و از اساتید مربوطه دعوت میکنیم و برنامههای خود را برای اجرای طرح شهاب در پایه هفتم خواهیم داشت و مواردی چون آموزش معلمان در نظر گرفته شده است.
شیوه نامه طرح شهاب، زیر نظر شورای راهبری طرح در بنیاد ملی نخبگان و به ریاست معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان و «ستاد مرکزی اجرایی طرح شهاب در وزارت آموزش و پرورش به ریاست رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، توسط ستادها و کارگروههای استانی، شهرستانی و آموزشگاهی اجرایی شود. ظرفیت پذیرش تفاوت های فردی، کشف و هدایت استعدادهای فطری و پاسخگویی به نیازها، علائق و رغبت دانش آموزان در راستای مصالح و چارچوب نظام معیار اسلامی از ظرفیت های این شیوه نامه و منطبق بر فصل سوم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح شده است. در رابطه با تاثیرات شیوه نامه طرح شهاب برای سال 97می توانید با تلفن ثابت کارشناسان که در همین مقاله درج گردیده است تماس حاصل فرمایید.
متقاضیان گرامی می توانند جهت اطلاع از شرایط پذیرش دانش آموزان مستعد در طرح شهاب، اجرای این طرح در منطقه مورد نظرتان و دریافت چک لیست طرح شهاب، شیوه نامه طرح شهاب، فرم ها و صورتجلسات طرح شهاب از طریق تلفن ثابت ۱۶۱۱ ۹۰۷ ۹۰۹ با کارشناسان تماس حاصل فرمایید.
منبع : طرح شهاب | طرح شهاب چیست ؟ جایگزین مدارس تیزهوشان
مطالب مرتبط :